När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.
Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.
Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla hos oss.
DIN RÄTT TILL TILLGÅNG
Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
DIN RÄTT TILL RÄTTELSE
Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas.
DIN RÄTT TILL RADERING OCH BEGRÄNSNING
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.
DIN RÄTT ATT INVÄNDA MOT VÅR BEHANDLING (Inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring)
Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig. Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.
DIN RÄTT TILL DATAPORTABILITET
För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig [eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling] kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).
DIN RÄTT ATT KUNNA LÄMNA IN KLAGOMÅL TILL TILLSYNSMYNDIGHETEN
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
HUR UTÖVAR JAG MINA RÄTTIGHETER?
Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på info@nordsec.se eller telefon: 031-962020.
GDPR - DINA RÄTTIGHETER
General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj 2018.
Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.
SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig (Leverera den vara du beställt) och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).
Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker och krypterad server och DIBS sköter kortbetalningar åt oss. Vi tar aldrig del av dina kortuppgifter.
Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information eller liknande för att erbjuda dig den bästa servicen.
HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress och telefonnummer för att kunna skicka information om din beställning som är på väg.
VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Vi sparar även information för att kunna erbjuda dig bästa service även efter ditt köp.
TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Om du önskar bli borttagen ur vår databas som kund går det alltid bra att kontakta oss. Du har rätt att bli borttagen ur våra mail, ur Visma som kund samt ur Jetshops databas. Mer om detta kan du läsa nedan.
Den övriga informationen vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på kundtjanst@nordsec.se.
KOMMER NI ANVÄNDA MINA UPPGIFTER FÖR MAILUTSKICK?
Vi skickar inga nyhetsbrev via mail så din mailadress kommer inte användas till annat än att hålla kontakt med dig vid beställning och leverans eller om något berör dig som kund hos oss.
Skulle vi i framtiden ändra på detta behöver vi i så fall ditt samtycke så du själv kan välja om du vill ta emot mailutskick eller ej.
VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.
Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa.
- Jetshop - vår webshopslösning
- Visma - vårt affärssystem
- SEB - om du betalar med Swish eller betalar direkt till oss.
- Klarna - om du väljer att betala med Klarna
- DIBS - om du väljer att betala med kort
- Unifaun – Sköter automatisk bokning av transport
- DSV - om vi skickar din leverans med DSV
- DHL - om vi skickar din leverans med DHL
- Schenker – om vi skickar din leverans med Schenker
- Surftown/Telia - domänleverantör
- Outlook – mailhanteringssystem
Jetshop
Vi använder ett system för vår web shop som heter Jetshop. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade. När du lägger en beställning på www.nordsec.se sker det genom Jetshop.
Din beställning hamnar då i en databas hos Jetshop som vi och Jetshops tekniker har tillgång till. Jetshop förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och utan att vi begär det. Det kan t.ex. hända om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan Jetshops tekniker undersöka ordern för att felsöka problemet.
I beställningen finns information om vilka produkter du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till.
Det är från Jetshop du får e-postmeddelande med en orderbekräftelse efter lagd beställning.
KLARNA, DIBS (Kortbetalning) OCH SWISH
När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsförmedlare få information om ditt köp. Klarna har ett system där orderns innehåll syns, vem du är och vad du beställt.
Har du frågor kring hur Klarna, DIBS och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för Swish din bank.
Visma - AFFÄRSSYSTEM
När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi och Vismas tekniker och kundansvariga som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.
I Visma finns endast den mest nödvändiga informationen som du angett för att vi ska kunna leverera din beställning. Här sparar vi aldrig exempelvis ditt personnummer.
Surftown / Telia
Vi använder Surftown / Telia för hantering av domäner. Det betyder att dina e-mail ibland går via deras servrar för att komma till vår Outlook.
Outlook
Vi använder Outlook för vår kundservice och ordermail. När du mailar till info@nordsec.se eller någon annan av våra mailadresser är det alltså Outlooks e-posttjänst vi använder. Normalt sett raderar vi inkomna mail senast 12 månader efter att vi mottagit de.
Prokab - BOKFÖRING
Vi använder oss av företaget Prokab som sköter vår bokföring. Från Visma tar vi ut fakturajournaler som används som bokföringsunderlag. I fakturajournalerna finns namn på köparen, fakturanummer och belopp. Där finns ingen information om adress, e-post, telefonnummer eller vilka varor som beställts.
Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: "De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades."
DATASKYDDSANSVARIG HOS NOR-LYX
Vi har en utsatt dataskyddsansvarig som ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: info@nordsec.se
COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.
INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig).
Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.
DINA RÄTTIGHETER
Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkrav.
- Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
- Du har rätt till registerutdrag.
- Du har rätt att få eventuella felaktiga uppgifter rättade.
- Du har rätt till dataportabilitet.
- Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
- Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter till Datainspektionen.
Om du önskar hjälp med något av ovanstående så får du det enklast genom att kontakta oss på info@nordsec.se.